مديرعامل شركت ملي نفت ايران: * سال 2012 از قطر پيشي ميگيريم *
مديرعامل شركت ملي نفت ايران: * سال 2012 از قطر پيشي ميگيريم * ارزش سالانه توليدات فازهاي پارسجنوبي 5 ميليارد دلار است
مديرعامل شركت ملي نفت ايران از مهار و خاموش كردن چاه 23 كنگان خبر داد.
به گزارش خبرنگار نفت و انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، غلامرضا نوذري روز چهارشنبه در مراسم امضاي قرارداد فازهاي 15 و 16 پارس جنوبي كه در عسلويه و با حضور رييس مجلس شوراي اسلامي برگزار شد، افزود: اين چاه چند ماه گذشته بر اثر زمين لرزه دچار حادثه و در عمق 66 متري آسيب ديده بود و در ارديبهشت ماه آتشسوزي در آن رخ داد.نوذري عمليات صورت گرفته در اين چاه را يكي از پديدههاي خاص در نفت و گاز عنوان كرد و افزود: حفر دو حلقه چاه جانبي براي مهار اين چاه در نظر گرفته شده بود اما گرماي هوا و شدت پرتاب سنگها از دهانه چاه منجر به آتشسوزي شده بود. شدت آتش و خروج گاز به نحوي بود كه كار را چندين برابر مشكل ميساخت. نوذري با اشاره به دستگاهي كه ميتوانست در مهار آتشسوزي اين چاه موثر واقع شود افزود: اين دستگاه در اختيار شركتهاي بزرگ بينالمللي بود و شركتهاي كوچكتر كه امكان دسترسي به آن را نيز داشتند با شرايطي خاص ميخواستند اين كار را انجام دهند كه در نهايت اين امكان فراهم نشد.
وي افزود: طي يك ماه گذشته بدون استفاده از آن دستگاه متخصصان و مهندسان داخلي با حفر يك چاه ديگر در كنار چاه اول در عمق 2600 متري توانستند چاه را مهار كنند. مديرعامل شركت ملي نفت ايران مهار آتش در اين چاه را از اين جهت كه دانش و تخصص مجموعه نفت را نشان داد بزرگ خواند و افزود:توانستيم در عين گرانفروشي آمريكاييها براي تهيه آن دستگاه چاه را مهار كرديم. نوذري در ادامه به تشريح وضعيت تقاضاي انرژي و رشد تقاضاي گاز پرداخت و افزود: تا سال 2030 تقريبا 10 درصد رشد مصرف نفت كاهش مييابد و گاز جايگزين مي شود. وي افزود: در سال 1980، 40 درصد حاملهاي انرژي دنيا نفت خام بوده است. در حالي كه 15 درصد رشد گاز توليد ميشده است و اين رقم در 2030 تقاضا براي گاز به 25 درصد ميرسد و براي نفت به 25 درصد ميرسد. مديرعامل شركت ملي نفت ايران، با اشاره به اينكه 10 درصد گاز دنيا در منطقه عسلويه قرار دارد، افزود: هشت درصد از اين ميزان در مخزن پارس جنوبي و باقي آن در ميادين نار و كنگان، آغار و دالان ، شانول ، تابناك و هما قرار دارد.
نوذري با اشاره به عمليات توسعه و اجراي عمليات در فازهاي پارس جنوبي اظهار اميدواري كرد كه فازهاي 6 و 7 و 8 و 9 و 10 طبق برنامه تعيين شده امسال و سال آينده به بهرهبرداري برسند. وي همچنين اظهار اميدواري كرد تا پايان سال پيمانكاران فازهاي 19 تا 23 انتخاب شوند. مديرعامل شركت ملي نفت ايران در ادامه توليد مجموع فازهاي پارس جنوبي را 28 هزار ميليارد فوت مكعب گاز اعلام كرد كه ارزش تقريبي محصولات آن 16 ميليارد دلار خواهد بود و تا به حال حدود پنج ميليارد دلار آن بازپرداخت شده است.
وي با اشاره به شروع به كار قطر در پارس جنوبي از سال 1991، افزود: قطر تاكنون 298 ميليارد فوت مكعب بهرهبرداري كرده است و ايران كه 11 سال بعد كار را آغاز كرده است تاكنون 115 ميليارد متر مكعب بهرهبرداري كردهايم. اما توان توليد ما در سال 2006، 142 ميليون متر مكعب عقب تر از قطر ميشود و تقريبا مساوي هستيم. البته از سال 2006 به دليل پروژههايي كه در قطر به بهرهبرداري ميرسند عقب ميافتيم.
نوذري اظهار اميدواري كرد كه در سال 2008 به توليد قطر نزديك شويم و افزود: توليد قطر از 2009 افزايش مييابد و در سال 2012 با اجراي پروژههاي فازهاي پارس جنوبي توليد بيشتري نسبت به قطر خواهيم داشت.
مديرعامل شركت ملي نفت ايران، سپردن فازهاي 15 و 16 را به پيمانكاران داخلي تصميمي بزرگ خواند و افزود: ارزش تقريبي توليدات اين فازها به قيمت روز حدود پنج ميليارد دلار در سال است. اين در حالي است كه ارزش محصولات مجموعه واحدهاي پتروشيمي سالانه حدود پنج ميليارد دلار است و به همين دليل برنامهريزي و سرعت كار بسيار اهميت دارد. وي با اشاره به اقدامات جانبي قبلي قرارگاه سازندگي خاتمالانبياء، تصريح كرد: اين پروژه متفاوت از ساير پروژهها است و نيازمند اقدامات ويژه است.انتهاي پيام
ايسنا