وزيرنفت : بنزين فعلي كشور حداقل استانداردهاي جهاني را داراست
وزيرنفت : بنزين فعلي كشور حداقل استانداردهاي جهاني را داراست * كيفيت پايين خودروها عامل افزايش بيرويه مصرف بنزين است
وزير نفت
علت افزايش بي رويه مصرف بنزين را كيفيت پايين خودروها دانست و گفت: خودروهاي مورد استفاده در كشور مصرف بالا و عموما مصرف بيش از 10 ليتر در 100 كيلومتر دارند؛ در حالي كه استاندارد مصرف سوخت در دنيا 5 تا 6 ليتر در هر 100 كيلومتر و اين خود عامل افزايش مصرف سوخت است. سيد كاظم وزيري هامانه در گفتوگو با خبرنگار نفت و انرژي ايسنا، در عين حال قيمت پايين بنزين را عاملي در جهت محقق نشدن صرفهجويي در مصرف دانست و افزود: قيمت فعلي بنزين هزينه زيادي به مصرف كننده وارد نميكند. وي تعداد زياد خودروهاي توليد شده در كشو را به همراه ارزان بودن بنزين از زمينههايي عنوان كرد كه مردم را نگران مصرف نميكند و افزود: اگر قيمت معقول باشد، مردم به دنبال خودروهاي كم مصرف ميروند و توليدكنندگان نيز خودروها را اصلاح و استاندارد ميكنند و ترافيك اضافي خيابانها هم حذف ميشود. وي با اشاره به تبصره 13 قانون بودجه 85 افزود: در اين تبصره مجموعه تصميماتي اتخاذ شده كه چنانچه اجرا شود، سهميهبندي بنزين و گسترش حمل و نقل عمومي را به هم نزديك ميكند. وزيري هامانه در خصوص قاچاق سوخت نيز اظهار كرد: در مقابل كل مصرف كشور كه بيش از 70 ميليون ليتر در روز است، ارقام قاچاق چندان اثرگذار نيست. وي با مهم خواندن موضوع قاچاق سوخت در كشور افزود: اين تفكر كه اگر سهميهبندي و كارت هوشمند اجرا نميشد، ميتوانستيم گزينه ديگري را جايگزين كنيم؛ اشتباه است. وي افزود: در حال حاضر گفته ميشود كه تا سه ميليون ليتر در روز قاچاق ميشود؛ در حالي كه ريخت و پاشهاي غيرمجاز و قاچاق سوخت چندان اثرگذار در مساله كلان مصرف بنزين نيست. وزير نفت خاطرنشان كرد كه بنزين فعلي مورد استفاده در كشور داراي حداقل استاندارد جهاني است و افزود: به دليل اين كه نياز به توليد زياد داريم، نميتوانيم بنزين با حداكثر كيفيت توليد كنيم؛ چراكه از حجم سوخت موردنياز كشور كاسته ميشود. وي ادامه داد: با برنامههاي توسعهاي و ارتقاي پالايشگاهها افزايش حجم بنزين و كيفيت آن را هدف اصلي قرار دادهايم و قطعا تا چهار سال آينده صادركننده بنزين ميشويم. وي با اشاره به ارتقاي كيفيت پالايشگاهها اظهار كرد: پالايشگاههاي اصفهان و اراك توسعه خواهند يافت و قرارداد يك پالايشگاه مايعات گازي با ظرفيت 360 هزار بشكه براي مناقصه و مدارك دو پالايشگاه نفت سنگين در بندرعباس و آبادان آماده شده است. وزير نفت همچنين از توافق ايران و چين براي احداث يك پالايشگاه مشترك خبر داد و به ايسنا افزود: تفاهم كلي آن بين دو طرف حاصل شده است و شركتها بايد براي قرارداد آن اقدام كنند. وزيري هامانه درباره تاثير كارت هوشمند سوخت بر مساله قاچاق نيز گفت: با اجراي كارت هوشمند زمينه قاچاق سوخت از بين ميرود؛ چراكه تحويل سوخت كنترل شده خواهد بود و امكان قاچاق كم ميشود. وي تاكيد كرد: البته هيچ تضميني براي رفع مساله قاچاق سوخت پس از كارت هوشمند وجود ندارد، ولي براي رفع اين مشكل برنامهريزي كردهايم كه اميدواريم به نتيجه برسد. انتهاي پيام
+ نوشته شده در پنجشنبه هشتم تیر ۱۳۸۵ ساعت 19:2 توسط
|