وزیری هامانه : نفت سلاح می شود
در حالي كه گفته ميشود تعدادي از اعضاي اقتصادي دولت و نمايندگان سرشناس مجلس بر سر تعيين تكليف بنزين توافق حاصل كرده و قرار بر اين شده كه خبر آن با تصويب در هيئت دولت اعلام شود. هنوز از چند و چون اين توافق اطلاعي در دست نيست.
وزير امور اقتصادي و دارايي، رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي و وزير نفت نمايندگان دولت و محمد رضا باهنر، احمد توكلي و الياس نادران و ... از طرف پارلمان در جلسه شنبه شب حضور داشتهاند و احتمال دارد توافق اين جلسه، سهميه بندي بنزين باشد و بنابر آخرين اظهارنظرها، دونرخي شدن اين فرآورده سوختي كاملا منتفي شده است.رييس سازمان مديريت و برنامهريزي پيش از اين گفته است كه دولت تاكنون به اين نتيجه نرسيده است كه لايحه براي كمبود اعتبار واردات بنزين به مجلس ارسال كند.وزير نفت نيزشنبه شب در برنامه زنده تلويزيوني «نگاه يك» اظهار كرده است، بي شك بنزين دو نرخي نخواهد شد.اين در حالي است كه لايحه مديريت توزيع بنزين هم اكنون در هيئت دولت در مرحله تصويب قرار گرفته است كه با تصويب نهايي آن كه احتمالا توافق مجلس و دولت نيز در اين زمينه اعمال خواهد شد، همه چيز را در خصوص بنزين در نيمه دوم امسال مشخص خواهد كرد. مصرف بنزين در هفته گذشته ( 27 خرداد تا 2 تير ) به 5/503 ميليون ليتر رسيده كه حاكي از مصرف متوسط روزانه 92/71 ميليون ليتر بنزين در كشور است. بر اساس آمارهاي رسمي شركت ملي پخش فرآوردههاي نفتي، ميزان مصرف گازوييل نيز در همين مدت به 515 ميليون ليتر رسيد كه حاكي از مصرف متوسط روزانه 57/73 ميليون ليتر در كشور است.
دليل رشد چشمگير مصرف گازوييل در كشور در هفته گذشته به جز افزايش ميزان تردد، ادامه كاشت و برداشت محصولات كشاورزي و استفاده زياد از موتورهاي ديزلي در چاههاي آب كشاورزي و افزايش مصارف صنعتي عنوان شده است. بيشترين مصرف بنزين كشور در هفته گذشته نيز مربوط به روز چهارشنبه با 3/76 ميليون ليتر بوده است.در حال حاضر و با تداوم رشد مصرف 10 درصدي بنزين كشور نسبت به سال گذشته، روزانه به طور متوسط بيش از 70 ميليون ليتر بنزين در كشور مصرف ميشود كه با توجه به توليد حدود 40 ميليون ليتر بنزين در كشور بيش از 30 ميليون ليتر در روز آن بايد از خارج كشور تامين شود تا ذخاير بنزين كشور در حد مطلوب باقي بماند. به گزارش ايسناسيد كاظم وزيريهامانه وزير نفت در برنامه تلويزيوني نگاه يك در اين باره گفت: اعتراف ميكنم كه مقصر اصلي وزارت نفت است; چراكه اگر اين وزارتخانه طي سالهاي گذشته با دورانديشي و برنامهريزي درست به بهبود كيفيت و افزايش ظرفيت پالايشگاهها ميپرداخت، اكنون شاهد چنين وضعي نبوديم. وي در رابطه با سهم روزانه خودروها از بنزين گفت: دولت تا پايان هفته در اين باره تصميمگيري ميكند. البته تاكسيها بنزين سهميهاي دريافت ميكنند و خودروهاي شخصي كه به صورت غيررسمي مسافركشي ميكنند، روزانه كمتر از پنج ليتر بنزين دريافت خواهند كرد. او خاطرنشان كرد: با واقعيتهاي جامعه آشنا هستم و ميدانم كه مسافركشهاي شخصي بخشي از درآمد روزانهشان را از اين محل به دست ميآورند، اما نميتوان به همه اين امتياز را داد; چراكه ما مجموعه محدودي از ذخاير بنزين را در اختيار داريم كه بايد آن را به تناسب در جامعه تقسيم كنيم. هامانه در خصوص احتمال تشكيل بازار سياه با سهميهبندي شدن بنزين گفت: با طرح كارت هوشمند كه مراحل آخر خود را طي ميكند، بازار سياه به وجود نخواهد آمد كه اميدوارم كارت هوشمند پيش از پايان سال به طور كامل اجرايي شود. وي همچنين درباره دلايل خرابي پمپهاي بنزين گفت: پمپهاي بنزين خراب نيستند، بلكه در حال تبديل و دو منظوره شدن (بنزين و سي.ان.جي) هستند.
تدابير دولت براي جايگزيني حمل و نقل در زمان سهميه بندي
او درباره تدابير دولت براي جايگزين كردن حمل و نقل در زمان سهميهبندي گفت: امسال در بودجه 85 مجموعه تدابيري را دولت در تبصره 13 براي تامين نياز حمل و نقل عموميو كاهش مصرف بنزين و جايگزيني گاز در نظر گرفته است تا تقاضاي بنزين را كم كند و زمينه حمل و نقل عموميرا براي رضايت و رفاه مردم بيشتر كند. اگر اين برنامهها كه مصوبه آن ابلاغ شده، اجرا شود، گشايش قابل توجهي در حمل و نقل عموميصورت ميگيرد و مشكلات ناشي از سهميهبندي را جبران ميكند. وزير نفت همچنين درباره دلايل عدم عرضه بنزين به نرخ منطقه گفت: شوك ناشي از برداشتن يك باره يارانه بنزين و ساير فرآوردهها روي مردم بسيار زياد خواهد بود و جامعه در شرايط فعلي توان تحمل چنين شوكي را ندارد.
مافياي نفتي حذف شدني نيست
وي درباره مافياي نفتي اظهار كرد: مافياي نفتي موضوعي است كه از يك سال قبل در جامعه رايج شده و اين مسئله را القا ميكند كه گروههايي هستند كه منافع مشتركي با هم دارند و ميخواهند در تصميمگيريهاي نفت شركت كنند. بدون شك حتما چنين گروههايي وجود داشتهاند كه چنين بحثي مطرح شده، اما به صورت پنهان و آشكار يا دروني و بيروني در نفت حاضر هستند و نميتوان آنها را نقد كرد; در عين حال نميتوان به راحتي آنها را شناسايي نمود و به مرور حذفشان كرد.
نفت را سلاح ميكنيم
به گزارش فارس وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا ايران از نفت به عنوان سلاح در زمان تحريم احتمالي استفاده خواهدكرد يا خير؟ گفت: اگر منافع كشور در زمان حمله مورد تعرض قرار گيرد، كشور ازنفت به عنوان سلاح استفاده خواهد كرد. ولي در زمان عادي قصداستفاده از نفت به عنوان سلاح را نداريم. ضمن اينكه ما قصد داريم با دنيا تعامل مثبت داشته باشيم.وزيري هامانه اظهاركرد: اگر ايران مورد تحريم قرار گيرد نميتوان به راحتي توليد ايران كه 2 ميليون و 400 هزار بشكه است را جايگزين كرد. پيشبيني ميشود با اين عمل بهاي نفت به حدود 100 دلار در هر بشكه برسد.
رونق صادرات نفت
هامانه درباره صادرات نفت گفت: صادراتمان به طور ميانگين هر روز تغيير ميكند، اما روز گذشته (2 تير) دو ميليون و 250 هزار بشكه نفت فروختهايم و درآمد سه ماهه اول امسال نسبت به سه ماهه سال گذشته بسيار بيشتر است; چراكه در هر بشكه حدود 10 دلار افزايش قيمت داشتهايم و ميانگين قيمت نفت طي يك سال گذشته حدود 60 دلار بوده است و به احتمال زياد اين روند قيمت همچنان حفظ ميشود. همچنين درآمد سال گذشته از محل نفت 50 ميليارد ريال بوده است كه در سال جاري به 60 ميليارد ريال ميرسد. وي همچنين برآورد 10 ميليون ليتري قاچاق سوخت را در روز اشتباه دانست و گفت: معتقدم اين اعداد در مقابل كل مصرف روزانه عددي كاملا غير طبيعي است. وزير نفت درباره مشكلات خريد قير در داخل كشور گفت: قير سالهاست خصوصي شده و مشكلات متعددي را در اين مدت داشته است. فردا (امروز) در جلسهاي به پيگيري اين مسئله ميپردازيم، ولي به طور قطع براي حل اين مشكل بايد از صادرات قير جلوگيري كنيم. وي درباره دلايل دبيركل نشدن ايران در اوپك گفت: تا حدودي اين مسئله سياسي شده و كشورهاي عضو علاقهمند به داشتن اين موقعيت براي ايران نيستند، اما فكر ميكنم با همگراييهاي نزديكي كه در اوپك به وجود آمده اين امكان در آيندهاي نزديك فراهم شود.
ارايهاساسنامه بورس نفت
وي درباره بورس نفت نيز گفت: از دو سال پيش نبود بورس نفت در كشور بيشتر احساس شد و در مورد آن زمينهسازي، مطالعات و دستورالعملهايي صورت گرفت و شركتي نيز براي همين مسئله تاسيس شد، اما با تصويب قانون جديد بورس اعلام شد كه بايد شركت به صورت سهاميعام تغيير كند و به همين دليل بورس نفت نياز به اصلاحاتي داشت كه ما اين اصلاحات را انجام داديم در حال حاضر تغييرات موردنظر شوراي عالي بورس انجام گرفته و اساسنامه بورس نفت اين هفته به شوراي بورس ارايه ميشود و در آيندهنزديك خبر خوبي در اين زمينه اعلام ميشود. همچنين رييس جديد بورس نفت حتما به انتخاب شوراي عالي بورس خواهد رسيد.
وضعيت خط لوله صلح
هامانه در ادامه درباره خط لوله صلح اظهار كرد: معاملات بزرگي مثل خط لوله صلح نياز به مذاكرات طولاني دارد; چراكه در آن گفتوگوها و مذاكرات پيچيده و درازمدتي صورت ميگيرد. چنين معاملاتي براي سرمايهگذاريهاي طولاني مدت و بيش از پنج ميليارد دلار سرمايهگذاري است و به همين دليل يك شبه و دو شبه مشخص نميشود. قيمت صادرات گاز به هند و پاكستان ثابت نيست و مثل ساير قراردادهاي گاز فرمول مشخصي دارد. در حال حاضر پاكستانيها و هنديها شرايط قراردادي را قبول ندارند; چراكه معتقدند يارانههايي كه آنها در كشورشان به مردم ميدهند جوابگوي قيمت خريد گاز را نميدهد و بازار داخلي آنها كشش چنين سرمايهگذاري را ندارد، اما به هر صورت مردم ترديد نداشته باشند كه ما به هر قيمتي گاز كشور را به هند و پاكستان نميفروشيم; چراكه براي گاز كشور مقاصد صادراتي ديگري نظير چين وجود دارد و تا صادرات گاز مطلوبيت براي كشور نداشته باشد، براي ما هم موضوعيتي ندارد.
ژاپنيها خواهان افزايش قيمت قرارداد ميدان آزادگان هستند
او همچنين درخصوص مذاكرات ميدان آزادگان با ژاپنيها گفت: ژاپنيها در ميدان آزادگان نه بهانه 4 درصد مينروبي باقيمانده را دارند و نه خريد نفت از كشور ما را. ژاپنيها تاكيد دارند كه قيمت فولاد و ساير عناصر در پروژه افزايش يافته است و آنها با قيمت قرارداد قبلي نميتوانند كار را ادامه دهند. در حال حاضر ما يك پيمانكار جديد براي مينروبي بخش باقيمانده ميدان در سه ماه باقيمانده زمان ژاپنيها استخدام كردهايم تا بخش باقيمانده ميدان را تكميل كند. ژاپنيها مدعي افزايش قيمت قرارداد هستند كه ما اين موضوع را هنوز تاييد نكردهايم.
مشكلات قراردادهاي بيع متقابل
هامانه درباره قرارداد بيع متقابل نيز گفت: اين قراردادها اشكالاتي داشته كه بايد برطرف ميشد. در حال حاضر نوع قراردادي بيع متقابل تنها راه پيش روي ماست كه نتايج خوبي داشته است; چراكه فاينانس در شرايط فعلي ميسر نيست. در حال حاضر شركتهاي جديدي كه در مناقصات فازهاي پارس جنوبي حاضر ميشوند نسبت به نوع قراردادي بيع متقابل تمايل دارند. در عين حال معتقديم چند قرارداد اوليه بيع متقابل داراي اشكالاتي بوده است و ما اين اشكالات را در قراردادهاي جديد رفع كردهايم و به معناي واقعي در پروژههاي جديد كارفرما هستيم. مشكل بيع متقابل زماني ايجاد ميشود كه ريش و قيچي را در دست پيمانكار قرار دهيم.
واگذاري خط لوله هفتم به خاتمالانبيا به دستور رييس جمهور نبوده است
وي همچنين درخصوص موضوع قرارداد خط لوله سراسري هفتم به منطقه ايرانشهر با ترك تشريفات مناقصه به قرارگاه سازندگي خاتمالانبيا گفت: اين قرارداد به هيچ وجه به دستور رييس جمهور نبوده است، بلكه ما مصلحت اين پروژه را در سپردن آن به قرارگاه سازندگي خاتمالانبياديديم. پروژههاي خط لوله چندان روند پيچيدهاي ندارند و برآورد قيمت آنها سخت نيست، بنابراين به دليل آشنايي با توانمنديهاي قرارگاه خاتمالانبيا اين پروژه را به صورت ترك تشريفات به اين قرارگاه سپرديم.
منبع : روزنامه حیات نو