وزيرنفت : براي 12بلوك اكتشافي دوباره مناقصه برگزار ميكنيم
براي 12 بلوك از 16 بلوك اكتشافي بنا بر رهنمود رييس جمهور مناقصه مجدد برگزار ميكنيم.
مهندس وزيري هامانه ـ وزير نفت ـ در خصوص اكتشاف در بلوكهاي نفت و گاز اظهار كرد: از 16 بلوك اكتشافي موردنظر، قرارداد دو بلوك امضا شده و دو بلوك ديگر (خرمآباد و گرمسار) مصوبه شوراي اقتصاد را دريافت كردهاند.
وزير نفت با اشاره به نگرانيها و رهنمودهاي رييس جمهور در مورد اكتشاف در بلوكهاي نفت و گاز از تجديد مناقصه در 12 بلوك ديگر در آيندهاي نزديك خبر داد.
وي خاطرنشان كرد: پروژههاي اكتشافي كه به شركتهاي خارجي معرفي ميشود، عموما ريسك بالايي دارد و شرايط مذاكراتشان سخت است.
وزيري هامانه تصريح كرد: مذاكرات در حوزه نفت به خصوص با شركتهاي خارجي همواره طولاني مدت بوده و حتي اگر دو سال طول بكشد، در بهترين شرايط و با حفظ منافع ملي انجام ميشود.
پيشتر، نوذري - مديرعامل شركت ملي نفت ايران - در مورد آخرين وضعيت قراردادي بلوكهاي گرمسار و خرمآباد گفته بود كه اصلاحات موردنظر شركت ملي نفت در شوراي اقتصاد نهايي شده و منتظر ابلاغ آن هستيم. ضمن اين كه شوراي اقتصاد قدم بزرگي را براي نهايي كردن قراردادهاي اكتشافي برداشته است.
وي در خصوص ميدان مشترك اناران نيز گفته بود كه در حال حاضر بحث تجاري بودن ميدان را پيگيري ميكنيم و در مراحل نهايي بررسيها قرار داريم. پيمانكار بحثهايي را مطرح كرده كه كارشناسان ما در حال بررسي اين موارد هستند و وضعيت بلوك اناران تا اواخر خرداد 85 مشخص خواهد شد.
همچنين محدث - مدير امور اكتشاف شركت ملي نفت - مناقصه بلوكهاي اكتشافي جديد را با توجه به تغييرات احتمالي قراردادهاي بيع متقابل و تا زمان نهايي شدن اين تغييرات معلق دانسته بود.
وي در خصوص مناقصه دو بلوك ساوه و كوهدشت نيز گفته بود: در ابلاغيه رسمي كه از سوي شوراي اقتصاد اعلام شد، نكاتي مورد توجه قرار گرفته است كه بايد پس از گفتوگو با پيمانكار و جمعبندي، تغيير و اصلاحاتي انجام شود.
محدث، پيشتر گفته بود: مذاكرات پنج بلوك جديد اكتشاف ادامه دارد و مسائل فني سه بلوك مورد تاييد قرار گرفته و براي بلوكهاي ساوه، گرمسار و كوهدشت در حال مذاكرات قراردادي هستيم.
وي همچنين با اشاره به پيشروي كند مذاكرات در خصوص بلوك راز با شركت OMV اتريش، خبر كنارهگيري اين شركت از مذاكرات را تكذيب كرده و گفته بود: عمليات حفاري اين شركت در بلوك مهر نيز به دليل مشكلات فني حدود 4ماه به تاخير خواهد افتاد. اين شركت يك چاه را در طاقديس كرخه حفاري كرد و موفق شد نفت را در لايه ايلام تست كند، اما در چاه دوم كه روي طاقديس مشتاق حفاري كرد با مشكلات فني روبهرو شد و نتوانست حفاري را كامل كند و پيش از رسيدن به مخزن مجبور به رها كردن چاه دوم شد.
وي با بيان اين كه شركت OMV تعهد چاه ديگري را در اين بلوك دارد افزود: اين شركت پيشبيني چنين مشكلي را نكرده بود و موقعيت چاه سوم نيز آماده نشده است؛ به همين دليل از ما خواستند كه دكلشان را به مدت چهار تا پنج ماه ترخيص كنند تا پس از آماده شدن محل چاه كار را ادامه دهند.
محدث، همچنين در خصوص بلوك زواره و كاشان كه شركت چيني ساينوپك در آن عمليات اكتشاف را انجام ميدهد نيز گفته بود: قرار بود شركت ساينوپك در مرحله اول، حفاري دو حلقه چاه را انجام دهد، اما در يكي از چاهها موفق به كشف نفت سبك شديم. لذا اين شركت درخواست كار تكميلي بر روي ميدان را با سرمايه خود به هيات مديره شركت ملي نفت داد و قرار شد كه دو حلقه چاه ديگر با هزينه اين شركت حفاري شود.
وي در مورد وضعيت دو بلوك اكتشافي ساوه و كوهدشت نيز گفته بود: قرارداد اين دو بلوك نافذ شده و طي اين مدت نيز مطالعات لرزهنگاري اين بلوكها در حال انجام بوده است.
محدث، ارزش قرارداد اكتشاف و توسعه بلوك ساوه را حداقل 14.5 ميليون دلار اعلام كرده بود كه به شركت PTTP تايلند واگذار شده و در صورت نياز به اكتشاف بيشتر، سقف اين قرارداد به 39 ميليون دلار افزايش خواهد يافت.
وي، مدت اجراي اين قرارداد را چهار سال ذكر كرده بود كه تا شش سال نيز قابل افزايش است و چنانچه پيمانكار در اين بلوك موفق به اكتشاف ميدان تجاري شود، چهار سال نيز براي توسعه آن زمان در نظر گرفته شده و پس از آن به مدت 15 سال و از محل فروش 50 درصد عوايد ميدان، سرمايهگذاري بيعمتقابل انجام شده بازگشت داده خواهد شد.
مديراكتشاف شركت ملي نفت ايران همچنين از انجام 1200 متر حفاري در بلوك منطقه فارس خبرداده و افزوده بود: حفاري اكتشافي اين بلوك 5 هزار متر است
ایسنا